Tips Asli Untuk Menyembuhkan Sembelit

Tips Asli Untuk Menyembuhkan Sembelit

Sembelit adalah masalah kesihatan tubuh badan setiap orang yang berurusan dengan sekarang dan sekali lagi, tetapi jika tidak dirawat, ia boleh bertukar menjadi masalah yang lebih serius. Sebaik-baiknya, anda perlu membuang air besar sekali sehari tanpa menggunakan julap dan lain-lain bahan yang berbahaya. Ikuti tips ini untuk mengelakkan penyakit perubatan seperti najis tersumbat dan buasir.

Minum air

Air adalah penting untuk berfungsi dengan sihat, tanpa mengira sistem penghadaman serta mencegah dan menyembuhkan sembelit kerana air dianggap sebagai julap semulajadi. Anda perlu berusaha untuk pengambilan beberapa liter air setiap hari. Kebanyakan orang mendapati ia lebih mudah untuk terus menghirup air sepanjang hari dan bukan cuba mengambil segelas besar pada satu masa, yang boleh membuktikan berbahaya jika meminum air berlebihan.

Jangan berlengah Pergerakan Usus

Beri perhatian kepada isyarat badan anda kepadamu. Jika anda terasa ingin pergi ke bilik mandi dan membuang air besar, bertindak balas dengan segera. Mereka yang menangguhkan lawatan ke tandas berkali-kali mempunyai masalah dengan menyembuhkan sembelit kemudian.

Makan Makanan Serat Kaya

Buah-buahan, sayur-sayuran, dan lain-lain makanan serat kaya kemestian untuk mengubati sembelit. Satu tip yang besar bagi mereka yang mempunyai isu-isu sembelit adalah untuk mempunyai salad yang besar dengan sisi bayam yang dimasak atau dikukus.

Latihan Harian

Menyembuhkan masalah sembelit kadang-kadang semudah mengambil bahagian dalam aktiviti fizikal sedikit setiap hari. Apa-apa jenis senaman yang besar untuk mengubati sembelit.

Juga, ramai orang mendapati yoga menjadi ubat yang baik untuk sembelit. Terdapat beberapa kedudukan yoga yang perlahan-lahan meletakkan tekanan ke atas trek penghadaman tubuh, membolehkan ia melegakan secara semula jadi.

Kedudukan Tandas

Menurut banyak juga pakar-pakar perubatan, mencangkung atas tandas dan bukannya duduk di atas ia boleh membantu anda melegakan diri anda dengan lebih mudah kerana kedudukan ini adalah menimbulkan semula jadi badan untuk membuat membuang air besar. Sebagai perkara fakta, tandas di beberapa bahagian lain di dunia adalah semata-mata lubang porselin diletakkan di dalam tanah untuk membolehkan orang untuk mencangkung sambil melegakan diri mereka sendiri. Sudah tentu, ia adalah tidak perlu untuk anda untuk membuang mangkuk tandas anda, tetapi anda masih boleh mencangkung atas tandas dan tiada sesiapa pun yang akan menjadi lebih bijaksana.

Flush Badan

Jika anda berada dalam keadaan yang teruk ketika cuba untuk menyembuhkan sembelit, anda boleh mereka-reka minuman cecair dengan makanan yang biasa digunakan didapati di kebanyakan dapur. Tetapi sebelum anda minum ini, pastikan anda telah berpuasa untuk sekurang-kurangnya setengah hari. Isikan dalam bekas satu liter dengan air suam. Kemudian masukkan jus lemon diperah dari satu lemon dan juga sekurang-kurangnya satu sudu garam. Cubalah minum ini dan anda akan sembuh sembelit dalam masa yang singkat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar